Monday, April 2, 2007

Santa Barbara

Het is bewolkt als ik wakker word, de typische mistige bewolking, die later op de dag op zal trekken. Rick en ik laten de kinderen nog even slapen en gaan er op uit voor een korte strandwandeling. De Santa Monica pier, die gisteren zo druk was, dat je alleen hoofden zag, ligt er nu verlaten bij. Op het strand lopen enkel "schat"zoekers, al die zonaanbidders gisteren hebben vast van alles in het zand verloren.

Terug in het hotel manen we de kinderen tot haast en gaan, nadat we allemaal schoon zijn, beneden in het restaurant eten. Katja en ik bestellen een California omelet, eiwitten met spinazie, avocado en kaas, heerlijk!

Dit herinner ik me van de eerste keer, dat ik in dit gebied was. Toen, zo'n twintig jaar geleden, logeerden we met alle collega reisagenten in het Marriott in Marina del Rey en tracteerde mijn toenmalige baas mij op zo'n omelet. Wat een avontuur vond ik die reis! Het omelet smaakt dus nostalgisch.

Na het ontbijt zetten we Katja af bij de Santa Monica Place mall. Hier gaat ze de dag doorbrengen met een paar vriendinnen, die toevallig ook deze week in Los Angeles zijn. Pas vanavond na het eten zal Rick haar weer in Pasadena op gaan halen.

Zelf gaan we door naar Malibu. Daar vergapen we ons aan de prachtige huizen (nou, ja, landgoederen) in de heuvels en langs het strand. Vroeger als kind had ik een "Malibu" Barbie en die was prachtig gebronsd. Maar op het strand zien we geen "Barbies", daar is het toch iets te koud voor vandaag.

Bij Point Dume lopen we via het zandpad naar beneden naar het strand. Op de gele cliffen liggen prachtige huizen met uitzicht op de oceaan.


De klif is begroeid met een plant, die op het moment uitbundig geel bloeit. In het water zien we een heel stel dolfijnen spelen. En de surfers wachten op de goede golf.

Het is hier prachtig! Boven ons houdt een bruin eekhoorntje ons in de gaten en op het strand zien we een zeester. Hier geniet ik met volle teugen van, vooral van de dolfijnen in het water. Daar kan ik veel langer naar kijken, dan de rijke behuizingen langs de kust!


Een surfer met een dolfijn op de achtergrond



Echt "California"



Na helemaal van dit strand genoten te hebben gaan we verder. We rijden langs allerlei stranden en zien ontzettend veel dolfijnen. Fantastisch!!

Bij Oxnard gaat de Pacific Coast Highway (route 1) wat verder landinwaarts en zien we hele velden met gewassen. Het blijken vooral aardbeien te zijn en men is hard aan het werk op de velden om ze te plukken. Ook zien we citroen boomgaarden, we kijken onze ogen uit.

Via de 101 North rijden we verder langs de zee met als doel Santa Barbara. Ik ben dol op geschiedenis en dan vooral de vroege geschiedenis van dit land. Daar horen de Spaanse missies ook bij. Die van Santa Barbara is een van de mooiste en natuurlijk wil ik die dolgraag zien.

Rick is ook geinteresseerd, maar Kai en Saskia vinden er niets aan. Toch moeten zij van ons ook mee en dan blijkt, dat er toch wel interesse is. Vooral als we het geheel bekijken door de ogen van een Chumash Indiaans kind, dat hier ooit woonde.


Op de terugweg stoppen we nog even bij het historische gerechtsgebouw en nemen dan "El Camino Real", de historische route, die nu 101 heet, weer terug.

Bij Zuma Beach stappen we nog eens uit. Saskia geniet van de branding en Kai en ik zien weer een heel stel dolfijnen.


Dit vind ik een fantastische foto, die Saskia's enthousiasme laat zien! (Thuis zal ik de horizon recht trekken)

Al nemen we dezelfde weg terug naar Santa Monica, het ziet er heel anders uit. Inmiddels hebben we wel trek gekregen, want onze lunch bestond uit een ijsje bij een Shell station in Oxnard.

We parkeren naast de pier in Santa Monica en kunnen zo plaats nemen, bij het raam met uitzicht op het strand, bij de Bubba Gump Shrimp Company. We hebben in andere steden al eerder bij deze keten gegeten en het blijft leuk en lekker.


De garnalen smaken weer voortreffelijk, de bediening is heel goed en dan gaat Rick met Kai en Saskia de Pier op. Ik heb geen zin in geschud en gedoe, dus ga op het strand foto's nemen van de zonsondergang. Het is koud! Maar een prachtige zonsondergang, waar ik heel wat mooie plaatjes van heb.




Als de zon onder is gegaan bel ik Rick op zijn mobieltje en Kai en Saskia hebben het ook erg koud. We gaan dus maar gauw terug naar het hotel. Niet veel later belt Katja, dat ze opgehaald kan worden.


Bij het flossen breekt mijn tand helemaal. Hopelijk kan ik het morgen weer aan elkaar plakken. Als ik moet samenvatten, wat ik vandaag het leukst vond, staan de dolfijnen op nummer een. Voor mij blijven de wilde dieren echt bijzonder in dit land!

10 comments:

Anonymous said...

Met een soort heimwee je foto's bekeken. We hebben er 2 jaar gewoond en onze jongste zoon is in Pasadena geboren (12 jaar geleden).
How time flies.
veel plezier nog!

Anonymous said...

Balen van je tand zeg. Ik hoop dat het lijmen lukt anders moet je je "tandpasta smile" maar even achterwege laten!
Heel veel plezier nog.

Anonymous said...

Als ik je verhalen zo lees krijg ik weer helemaal zin in Californië. Niet voor niets mijn favoriete staat!

Jammer van je tand. Hopelijk heb je er niet teveel last van de rest van de vakantie. Maar niet teveel lachen op de foto's... ;-)

Roland

Larissa said...

Oooh wat ontzettend leuk om te lezen en te zien zeg!! Ik ben er zelf ook geweest met mijn ouders en broertje, alweer bijna 2 jaar geleden, wat gaat dat snel zeg!! Ik moet toch maar eens beginnen met het reisverslag, ik stel het steeds uit.....

Dat Bubba Gump restaurant hebben ze in San Francisco ook, bij pier 39!

Bij ons was het in de Death Valley bijna 50 graden, dat was echt apart om eens mee te naken! Wij hebben toen 1 nachtje geslapen in de DV, in de Furnace Creek Ranch (daar hebben jullie gegeten, toch?)

Leuk dat een aantal vriendinnen van Katja daar ook waren, en dat ze lekker kon gaan shoppen met ze!

Wat balen van je tand zeg! Lijkt mij echt super vervelend! Gelukkig kun je al snel bij de tandarts terecht.

Heel veel plezier nog allemaal!!!

Anonymous said...

Leuk hoor om die 'bekende' foto's te zien. Voor mij ook al weer anderhalf jaar geleden.
En wat leuk dat Katja met vriendinnen heeft afgesproken. Gezellig samen shoppen aan de andere kant van het land.
Succes met het lijmen van je tand en natuurlijk nog veel plezier de laatste dagen!

Anonymous said...

Ik hoop dat je je tand kan redden!

Vorig jaar stonden wij twee nachten op de campground bij Malibu Beach, geweldig! Ik kon uit mijn bed over de Pacific kijken. Helaas geen dolfijnen gezien.

Over drie weken gaan we in de herkansing! We zitten zo rond 28/29 april in Pismo Beach en rijden vandaar naar San Diego, langs Santa Barbara en Malibu!

Nog heel veel plezier.

Groetjes,
Monique

Anonymous said...

Leuk dat jullie het zo naar je zin hebben,tof he die dolfijnen,ik kan er over meepraten.........ik had er vanmorgen zo'n 80 om en voor de duikboot!!!de gasten waren excited!!!ik ook hoor,elke keer als ik zie zie geniet ik er weer van,ook al zie ik het soms wekelijks.maar ik krijg er ook nog steeds kippenvel van!!
nog heel veel plezier jullie!!!
groetjes uit Bonaire,Karin

@ndrea said...

Helemaal gelijk, volgens mij zijn het de leukste dieren ter wereld. Weet niet waarom, maar ze maken me blij. Daar schijnen ze trouwens bekend om te staan... Hoop dat die tand i.i.g. geen pijn gaat doen, klinkt eng! Sterkte ermee en nog veel plezier. Wij zijn morgen trouwens in Disneyland!

Anonymous said...

Wat kan ik er nog aan toevoegen? Jullie genieten met volle teugen, heerlijk om te lezen. Hoe toevallig dat er een stel vriendinnen van Katja in Cal. waren. Reuze gezellig om dan samen te gaan shoppen!En de dolfijnen....gewoon geweldig!

@ndrea said...

Hoe was Universal en wat vonden jullie van Disneyland? Niet teveel, zo vlak achter elkaar? Wij waren gisteren in Disney, maar het was drukker dan we in tijden meegemaakt hebben. Volgende keer maar weer snel na school, op een gewone doordeweekse dag (zonder rijen!) Wanneer gaan jullie weer terug? Veel plezier nog